Blisko 150 projekcji, 80 tytułów filmowych, polskie i łódzkie premiery. Konkursy dla młodych twórców, spotkania z mistrzami. Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia już 23 listopada otworzy film „Wieża. Jasny dzień.” Jagody Szelc. A zamknie, 2 grudnia, „Happy End” Michaela Haneke.
22. edycja Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia to przegląd najważniejszych dokonań filmowców na Starym Kontynencie. Zobaczymy nagradzane na światowej klasy festiwalach, oczekiwane przez widzów filmy, które w polskiej dystrybucji pojawiają się za kilka miesięcy („W ułamku sekundy” Fatiha Akina, „120 uderzeń serca” Robina Campillo, „Jeszcze nie koniec” Xaviera Legranda), jak i dokonania nadwiślańskich filmowców, o których już jest bardzo głośno („Pomiędzy słowami” Urszuli Antaniak, „Atak paniki” Pawła Maślony czy „Cicha noc” Piotra Domalewskiego”).
Te i inne produkcje zasilą poszczególne sekcje konkursowe i pozakonkursowe, które od tego roku zmieniają nieco swoją formułę. Ważna jest przede wszystkim zmiana klasyfikacji filmów do Konkursu Polskich Debiutów i Filmów Drugich. Od tego roku sąsiadują w nim obok siebie dokumenty, fabuły i animacje. Powód takiej decyzji organizatorów jest prosty: zaciera się granica pomiędzy tymi poetykami. Twórcy nie muszą już deklarować, w jakim kierunku potoczy się ich kariera. Mają pełną swobodę poruszania się między tymi obszarami, nie potrzebują sztywnych jeszcze do niedawna podziałów.
– W Konkursie Polskich Debiutów i Filmów Drugich rywalizowały będą pełnometrażowe fabuły, z dokumentami i animacją. W sumie 11 filmów i bardzo ciekawa konfrontacja trzech dziedzin filmowej wypowiedzi. Na polskich festiwalach to nowość i bardzo ciekawy jestem, jak przyjęta zostanie ta propozycja przez widzów i jurorów – komentuje Krzysztof Spór, dyrektor programowy festiwalu.
Wartość nagrody głównej to 20 tysięcy złotych. Powalczą o nią między innymi:„Photon" Normana Leto, „Beksińscy. Album wideofoniczny” Marcina Borchardta oraz „Serce miłości” Łukasza Rondudy.
Z kolei w Konkursie Europejskich Debiutów i Filmów Drugich pokazane zostaną najciekawsze europejskie filmy fabularne minionego roku. – Nie boimy się nieoczywistych propozycji, chcemy promować filmy jeszcze nieodkryte i wyjątkowe, niszowe, jak: „Bliskość” Kantiemira Bałagowa z Rosji, „Ludzie, którzy nie są mną” Hadasa Ben Aroi z Izraela czy „Skins” Eduarda Casanovy z Hiszpanii – podkreśla Anna Serdiukow, dyrektor artystyczna Cinergii.
Najważniejsze sekcje konkursowe festiwalu skupiają dokonania twórców na początku drogi twórczej. Panorama Filmowej Europy stawia sobie inne cele. Publiczność będzie mogła poznać szeroki, szczery i bardzo zróżnicowany obraz filmowej Europy, wśród których znajdują się najbardziej komentowane wydarzenia filmowe ostatniego roku, ważne ze względu na podejmowane tematy, konteksty, wizualne i fabularne rozwiązania. Pojawią się tu filmy mistrzów, będą produkcje nagradzane i powszechnie cenione, ale też skromne filmowe perełki, dla których nie ma miejsca w programach polskich dystrybutorów. Panorama podzielona została na trzy bloki: Festiwalowe Przeboje, Mistrzowie, Odkrycia. W pierwszej znalazły się produkcje, o których pisze się na całym świecie, m.in. „Foxtrot” Samuela Maoza, „Barbara” Mathieu Amalrica czy „Księżyc Jowisza” Kornela Mundruczo. W sekcji poświęconej mistrzom zobaczymy najnowsze dokonania Claire Denis, Fatiha Akina czy Emira Kusturicy. Natomiast wśród odkryć znalazły się filmy z Włoch („Nierozłączne” Edoardo De Angelisa), Wielkiej Brytanii („Nie jestem czarownicą” Rungano Nyoni) czy Ukrainy („Black Level” Walentyna Wasjanowicza).
Sekcja Europejskiego Kina Dla Dzieci, która okazała się jednym z najmocniejszych punktów zeszłorocznej edycji festiwalu powraca w tym roku ze zdwojoną siłą. Ma połączyć rozrywkę z uświadamianiem rodziców, co w kinie dla dzieci jest dobre i ważne.
– Chcemy też zwrócić uwagę naszych widzów na to, że polscy twórcy pracują bardzo często poza granicami kraju, jest też coraz większa liczba filmów powstających przy mniejszościowym udziale polskiej kinematografii – mówi Sławomir Fijałkowski, producent festiwalu. – Warto pokazywać i promować dokonania Polaków za granicą, dzielić się często pomijanymi przez media osiągnięciami rodaków, na co chcemy zwrócić uwagę w sekcji Polonica, w której znalazł się m.in. głośny „Szron” Sarunasa Bartasa z Andrzejem Chyrą – opowiada.
Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia w łódzkich kinach Charlie i Helios w dniach 23 listopada - 2 grudnia 2017. Serdecznie zapraszamy!